måndag 21 juni 2010

Mönstring i onödan?

En debatt om mönstringen har tagit fart de senaste dagarna. När man ändrar lagar och övergår från ett system till ett annat uppkommer ofta en del besvärligheter.
Viktigt att komma ihåg är att lagen inte ändras förrän den 1 juli och att varken regering eller myndigheter kan eller ska föregripa riksdagsbeslutet. Däremot ska övergången ske så smidigt som möjligt.
För mig är det självklart att resultaten från mönstringen ska tas tillvara så långt det bara är möjligt i den kommande rekryteringen, något annat vore ju både dumt och dyrt. Även i fortsättningen är det ju Pliktverket (som byter namn till Statens rekryteringmyndighet) som ska utföra den medicinska och psykologiska prövningen av frivilligt sökande till Försvarsmakten.

1 kommentar:

  1. Många ungdommar är verkligen besvikna efter mönstringen skall du veta och de bryr sig inte om ev övergångsbesvärligheter .
    Många är villiga att göra militärtjänstgöring och tom ta anställning MEN de är inte alls sugna att tjänstgöra i Afganistan mm. De är nämligen så osvenska i sin uppfattning likt min att de vill försvara Sverige men ser inte sig själv i en insats utomlands.
    Trycket från vänner släkt flickvän osv gör även för den positiva det näst omöjligt att åka.

    Jag vill ha en betydligt större armeorganisation 8 brigader ,ett tripplerat hv ca 60000 soldater,10 Nj/jägarbataljoner samt ett beväpnat/balanserat flyg och marina system.
    Det är fullt möjligt att skapa detta i befintlig infrastruktur men kräver att vi bibehåller och naturligtvis utökar värnplikten.

    Jag menar bestämt att den dimensionerande uppgiften till försvarsmakten bör formuleras Att kunna möta hejda,slå i en riktning en landstigen,luftlandsatt och över landgräns framryckande motoriserad/mekaniserad motståndare understödd av attack/bombflyg SAMT kunna hålla gard i annan riktning.

    Räknar man på ett 1:3 förhållande vid anfallstrid och beaktar den övn vsh som skett i östersjområdet så är det den dimensionering vi borde ha IDAG. Tyvärr tycks vi inte ha vilja att gå på fakta och tagna beslut i den ryska federation vad vi än tycker om sannolikheter ,bedömningar eller scenarier.
    Hoppas alliansen är beredd att ompröva IO2014 förträfflighet
    Även i denna mycket slimmad organisation hoppas jag att en omprövning sker till förmån för värnplikt ,mer pang för pengarna,en bättre bredd på kompetens är några skäl. Jag är orolig att de blir dyrt och drar undan resurser från en beväpning av våra förband som du ju vet haltar betänkligt. Jag är också orolig om vi långsiktigt verkligen kan fylla befattningarna, kanske i lågkonjuktur.
    Jag hoppas jag har väldigt fel och du väldigt rätt:-)
    mvh/jan-olov

    SvaraRadera